Ihmisarvosta

26.01.2012 klo 15:56

Suomessa vietettiin viime vuoden lokakuussa ensimmäistä kertaa kansainvälistä ihmisarvon päivää. Sain itsekin mahdollisuuden osallistua Global Dignity -järjestön järjestämään tilaisuuteen, jossa puhuivat mm. arkkipiispa Desmond Tutu, Norjan kruununprinssi Haakon, presidentti Martti Ahtisaari ja filosofi Pekka Himanen. Puhujilla oli yhteinen missio herättää meissä kaikissa ymmärrys ihmisarvosta ja itsekunnioituksesta, korvaamattomasta arvokkaan elämän perustasta.

Kun minut 22.10.2011 nimettiin virallisesti presidenttiehdokkaaksi, totesin puheessani:

”Ihmisarvon sanomaan kannattaa pysähtyä. Jokainen ihminen ansaitsee henkilökohtaisen kunnioituksen ja ystävällisen kohtelun. Meillä on myös pidetty muunlaisia puheita. Pahoilla sanoilla on huono ominaisuus kertaantua, pannaan vielä pahemmaksi jotta kuuluu, ja lopputulos on paljon pahempi, kuin kukaan alun perin tarkoitti. Nyt presidentinvaalien keskustelut antavat hyvän tilaisuuden asettaa selvät rajat äärimielipiteille pitäen mielissä vaikkapa tuon ihmisarvon sanoman.”

Viimeistään nyt on noiden rajojen asettaminen on tullut ajankohtaiseksi ja välttämättömäksi. Presidentinvaalit herättävät ihmisissä aina suuria tunteita ja suuret tunteet puolestaan kertovat välittämisestä. Se on kaunis asia ja siihen jokaisella meistä on oikeus. On oikeus puolustaa sitä, minkä oikeaksi katsoo ja mitä sydämessään ja ajatuksissaan arvokkaana pitää.

Samalla meidän pitäisi kuitenkin välittää siten, ettemme samalla loukkaa toisten ihmisten oikeutta välittää. Tätä toivoisin jokaisen mielessään pohtivan. Jo YK:n ihmisoikeuksien julistuksen (1948) 12. artiklan mukaan ”Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta.” Tämän artiklan noudattaminen jos mikä olisi mielestäni todellista suvaitsevaisuutta ja todellista lähimmäisenrakkautta.

Kuten Pekka Himanen on todennut, ”tarvitsemme nyt ajassamme ihmisarvon puolesta seisomista. Yksittäinen ihminen on muutos, yhdessä olemme vallankumous”. Olen täsmälleen samaa mieltä.

Meillä suomalaisilla on kautta historiamme ollut kyky toimia yhdessä sekä sisua, henkeä ja tahtoa mennä yhdessä eteenpäin. Minun mielestäni maata on niin johdettava, että jokainen voi luottaa tulevaan ja ettei kukaan suomalainen koe itseään unohdetuksi tai tarpeettomaksi. Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä ja tulla kuulluksi. Tästäkin on ihmisarvossa kysymys ja tämän toivoisin meidän kaikkien näinä välittämisen päivinä pitävän kirkkaana mielessä.

  • http://twitter.com/winninghelix Cristina Andersson

    Hei Sauli ja kiitos tästä tekstistä. Pyytäisin, että presidenttiehdokkaana ja varsinkin presidenttinä nostaisit esille ihmiskaupan. Minulla ei ole tarkkoja tietoja, mutta olen lukenut, että maailmassa on enemmän orjia kuin koskaan aikaisemmin. Muita ihmiskaupan uhreja vielä enemmän. Ihmiskauppaa tapahtuu myös meillä Pohjoismaissa. Mm. Tanskassa paljastui laaja romanien hyväksikäyttö tapaus ihan äskettäin. Samalla kun muun talouden rajat madaltuvat helpottuvat myös ihmiskauppabusiness. Tämä on tärkeä ulkopolitiikkaan vaikuttava asia, joka mielestäni kuuluu presidentille.

    Ihmiskauppa on rikoksista ehkä vastenmielisin ja traagisin. Siksi siihen on puututtava kaikin voimin!

    Parhain terveisin
    Cristina Andersson

  • Se Maa

    Niinpä

  • Tanja

    Suomalaiseen sisukkuuteen on kautta aikojen kuulunut itsenäisesti pärjäämisen hyve. Vaikka apua tarvittaisiin, sen vastaanottaminen on kuitenkin monille hyvin vaikeaa, sitä tulee pakostakin jollain tavalla muka huonommaksi ihmiseksi. Monilla on silti halu auttaa ja tehdä hyviä tekoja toisille. Kun apua joskus saa, sitä on helpompi myös antaa ja jälleen vastaanottaa. 
    Jos ajatellaan sodan jälkeistä jälleenrakennusta ja sisukasta työtä, jota koko kansa teki yhteisen hyvän puolesta, ei voi kuin ihmetellä tätä nykyään vellovaa ahneutta. Onko “sukan varteen” säästäminen ja oman navan lämpimänä pitäminen tullut jo liiankin tavaksi ja kysyisinkin mistä ihmeestä olemme tämän oppineet. Nuorten kasvava pahoinvointi. Kuinka kummassa olemme saattaneet päästää tilanteen näin pahaksi. Onko koskaan ollutkaan sen parempi? Työpaikkoja nuorille ja varsinkin mahdollisuuksia päästä kesätöihin olisi lisättävä. Mistä työnteon moraalin oppii, jos ei työtä tekemällä? On annettava nuorille mahdollisuus opetella ja oppia kantapäänkin kautta joitain asioita. Kiire tai tuottavuus näkökulmat eivät ikävä kyllä anna tähän useinkaan mahdollisuutta. Mitä muuta lapsi tai nuori tarvitsee enemmän kuin aikaa oppia ja ennen kaikkea mahdollisuuden siihen. Kun työ palkitaan lopulta onnistuneella lopputuloksella ja siitä saadulla palkalla (jolla pärjää), ei mikään, korostan, ei mikään maailmassa ole sen arvokkaampaa. Suomessa meillä on kaikki edellytykset tämän kaltaiseen elämään, mutta mikä jarruttaa? Onko se kiire? Vanhemmat imaiseva työkulttuuri? “Heti-valmis-kaupasta-saa”-kulttuuri, jossa mitään ei tarvitse tehdä itse? Vai kenties haluttomuus yhteisönä vaikuttaa asioihin?Yhteisöistä on tullut yhteiskunta, jolta odotetaan ihmeitä ilman, että tarvitsee itse tehdä mitään. Odotetaan valmista. Virheisiin ei ole varaa ja jos niin pääsee käymään, että joku sitten epäonnistuu, se lakaistaan maton alle ja moitteet tarralla otsaan. Lopulta kerätään pirstaloituneen itsetunnon rippeitä post-it lappujen keoista. Syrjäytynyt nuori tarvitsee onnistumisen kokemuksia ja todellista henkistä tukea, jotta työ maistuu jälleen. Minä uskon vakaasti, että Te Sauli Niinistö, olette tämän asian ottaneet sydämellenne ja sen tärkeyden ymmärtänyt. Siksi saat ääneni ja teen kaikkeni, että myös läheiseni tietävät hyvistä teoistanne ja aikeistanne tulevia ja nyt olevia sukupolvia ajatellen.

    Kiitos!

  • http://www.facebook.com/people/Tero-Koskiluoma/1118262734 Tero Koskiluoma

    SAULI NIINISTÖ on sopivin arvojohtaja prisidenttinä olemaan Suomen edustajan kaikilla sektoreilla maalilmalla!! -Paras!!!

  • Kati Hiltunen-Ventelä

    Hieno kirjoitus. Toivon, että jatkossakin presidentillä on armahdusoikeus. Mielestäni se ei ole vanhentunut. Presidentti voi edistää oikeudenmukaisuutta tapauksissa, joissa asianomainen on osoittanut muuttuneensa. Jumalan siunausta, viisautta ja voimaa vaaleihin.
    Turussa, 26.1.2012,
    Kati Hiltunen-Ventelä

  • Tommi Makinen

    Kaikilla on ihmisarvo jopa massamurhaaja kärsii vain pienen välittäjäineen puuttumisesta aivoissa, mutta ei kaikkea tarvitse hyväksyä tai alentaa omaa moraalia ihmisenä.

  • Ihmettelijä

    ‎”Tehdäänpä nyt hieman vertailua Pekka Haaviston ja Sauli Niinistön välillä, painottaen heidän kantojaan ja suhteitaan varallisuuteen, yritysmaailmaan ja tuloeroihin.”

    http://topiassalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/95395-sauli-niinist%C3%B6-taistelee-ahneutta-vastaan“PPS. Jos joku sanoo, että jokainen on oman onnensa seppä ja vastuussa omista huonoista tuloistaan ja elämäntilanteestaan, niin sanokaa näille laman lapsille, että “oma syysi kun synnyit just ennen lama-aikaa”.”http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/laman_lapsista_piirtyy_rekisterien_avulla_hatkahdyttava_kuva_2283401.html

  • Juha Auvinen

    Tärkeitä sanoja.

  • Eeva

    Parahin Sauli Niinistö, tuleva Suomen Presidentti  ( vihdoinkin!) Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksestasi.Helmikuussa muistamme Holokostista selvinnyttä  ystäväämme lämmöllä ja kiitollisuudella.  Juutalainen kirjailija Arnost Lustig kuoli 84-vuotiaana viime vuoden helmikuussa. Hän eli onnellisen, pitkän, ja rikkaan elämän Holokosti tapahtumien varjossa. Keskitysleirin kauhut hän nuorena poikasena Auschwitz- Birkenaussa, jossa hän menetti isänsä kaasukammiossa.

    Ketterä ja kekseliäs Lustig kuitenkin onnistui karkaamaan junasta matkalla Dachausiin keskitysleirille. Hän omisti elämänsä kirjoittamalla omista ja muiden kokemuksista toisen maailmansodan aikana, jotta sanoma ei unohtuisi.

    Viime kesänä tein matkan Auschwitzin keskitysleirille, joka toimi Natsi-Saksan suurimpana keskitys- ja tuhoamisleirinä. Se oli elämäni pyhiinvaellus. On hälyttävää todeta, että joka viides nuori saksalainen aikuinen  ei tiedä mikä Auschwitz oli. Stern-lehden  julkaistavan kyselyn ennakkotietojen mukaan peräti 21 prosentille 18–29-vuotiaista keskitysleirin nimi ei merkinnyt mitään.Perjantaina, 27.1  muistetaan holokaustia, joka on Auschwitzin vapauttamisen vuosipäivä.

    Parahin Sauli Niinistö, Toivon sinusta kansaa lähellä pysyvää, huono-osaisten, syrjittyjen  ja kärsivien kansalaistemme turvaa ja tukijaa.

  • Pentti Huosianmaa

    Loppujen lopuksi ihmisarvo mitataan sillä, kuinka kallisarvoisena  meidn Luojamme pitää meitä ihmisiä! Hänen arvoasteikossaan yksi ainut ihminen on tässä mailmassa paljon kallisarvoisempi kuin  maailman aarteet yhteensä!  Eräs kirkkoisä Augustinus on joskus sanonut: Vaikka maailmassa olisi ollut vain yksi ainut syntinen -Augustinus- olisi Hän lähettänyt  oman Poikansa kärsimään ja kuolemaan ristillä hänen puolestaan, että hänellä olisi iankaikkinen elämä.

    P.Huosianmaa

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000372130406 Juuso Rönnholm

    Hei Cristina ja kiitos viestistäsi!

    Tämä on todella tärkeä asia ja tätä on käsiteltävä kansainvälisissä yhteyksissä. Erityisesti kansainvälisen rikostorjunnan ja poliiyhteistyön kautta tähän tulee kohdistaa toimia. Olen kanssasi samaa mieltä, että ihmiskauppa on rikoksena todella vastenmielinen ja vakava. Sitä on verrattu myös entisajan orjakauppaan ja syystä.

  • Eeva

    Parahin Sauli Niinistö, tuleva Suomen Presidentti  ( vihdoinkin!)

    Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksestasi.
    Helmikuussa muistamme Holokostista selvinnyttä  ystäväämme lämmöllä ja kiitollisuudella.  Juutalainen kirjailija Arnost Lustig kuoli 84-vuotiaana viime vuoden helmikuussa. Hän eli onnellisen, pitkän, ja rikkaan elämän Holokosti tapahtumien varjossa. Keskitysleirin kauhut hän nuorena poikasena Auschwitz- Birkenaussa, jossa hän menetti isänsä kaasukammiossa.

    Ketterä ja kekseliäs Lustig kuitenkin onnistui karkaamaan junasta matkalla Dachausiin keskitysleirille. Hän omisti elämänsä kirjoittamalla omista ja muiden kokemuksista toisen maailmansodan aikana, jotta sanoma ei unohtuisi.

    Viime kesänä tein matkan Auschwitzin keskitysleirille, joka toimi Natsi-Saksan suurimpana keskitys- ja tuhoamisleirinä. Se oli elämäni pyhiinvaellus. On hälyttävää todeta, että joka viides nuori saksalainen aikuinen  ei tiedä mikä Auschwitz oli. Stern-lehden  julkaistavan kyselyn ennakkotietojen mukaan peräti 21 prosentille 18–29-vuotiaista keskitysleirin nimi ei merkinnyt mitään.Perjantaina, 27.1  muistetaan holokaustia, joka on Auschwitzin vapauttamisen vuosipäivä.
    Parahin Sauli Niinistö, Toivon sinusta kansaa lähellä pysyvää, huono-osaisten, syrjittyjen  ja kärsivien kansalaistemme turvaa ja tukijaa.

  • http://www.facebook.com/people/Siru-Erling/1209969285 Siru Erling

    Hieno kirjoitus, joten kiitokset siitä.  Toivoisin todellakin, että tuo kirjoitus on omaa tekstiäsi, eikä toisen käden tietoa.  Olen työskennellyt terveydenhullon eri sektoreilla niin yksityisellä kuin julkisellakin, ja en täysin allekirjoita sitä, että kaikki ihmiset tulisivat kuulluksi tai saisivat edes oikeutta asioilleen.  Terveysalan ammattilaisena olen myös huolissani siitä, että ne alan ammattilaiset, jotka puuttuvat epäkohtiin, joutuvat työyhteisössä esimiehen taholta “silmätikuiksi” ja pahimmillaan savustetaan ulos koko työpaikasta.  Meillä on vielä paljon matkaa ihmisarvon toteutumiseen… toivottavasti osoitat olevasi sanojesi mittainen mies.

  • http://twitter.com/winninghelix Cristina Andersson

    Hei Juuso, ihmiskauppa perustuu ajatukselle, että ihmisellä ei ole arvoa, paitsi kauppatavarana ja hyödykkeenä. Siksi ihmiskaupan vastainen taistelu on yksi tärkeimpiä kohteita kamppailussa kohti ihmisten globaalia tasa-arvoa. Ihmiskaupan poistaminen on tärkeä askel kohti ihmisoikeuksia… vähemmistöillä on ihmisoikeudet, jotka usein vaativat parantamista. Ihmiskaupan uhreilta ihmisoikeudet puuttuvat täysin.

    Tottakai asia on vaikea. Ihmiskauppa ja orjuus liittyy usein tuotteisiin, joita jokainen meistä mielellään käyttää ja kukapa haluaisi vaikeuttaa kaupankäyntiä. Jossain vaiheessa kuitenkin tullaan pisteeseen missä tilanne käy sietämättömäksi.

    Tässä Technocratin hyvä artikkeli aiheesta http://technorati.com/lifestyle/article/your-role-in-human-trafficking-modern/ 

  • Joonas Pehkonen

    Kyseinen Dignify-tapahtuma oli totisesti mielenkiintoinen; olihan siellä muutama kansainvälisesti tärkeä henkilö puhumassa ja mukana projektissa. Harmillista kuitenkin on, että filosofi Pekka “Himo” Himanen, joka on ensimmäisenä puhumassa ihmisarvosta, on Helsingissä tunnettu siitä, kuinka hän vikittelee 20 vuotiaita tyttösiä. Loput on kylmää historiaa. Surullista, että kyseinen henkilö saa julkisuutta ja elää niinkin hyvin tässä maassa.

  • Ritva Sarataho-Leppänen

    Onnea sinulle Sauli!Minä ja suuri joukko ihmisiä olemme suuria fanejasi.Nyt on oikeistolaisen presidentin aika.Me uskomme sinun voittoosi ja että sinua äänestävät nyt toisella kierroksella kaikki,joilla on sinunlaisesi arvomaailma.Monet meistä ovat tehneet paljon työtä,että toiveemme toteutuisi!Terveisiä myös ihanalle vaimollesi.

    Ope Lahdesta

  • Sofia

    Hieno kirjoitus!  Kaikille meille kansalaisille todella tärkeä asia.  Ihmisarvon kunnioittaminen on niitä asioita mikä   ei  maksa .  Jokaisella ihmisellä on mahdollisuus kunnioittaa toisen ihmisen elämää. Hienoa että presidenttiehdokas sauli Niinistö on tuonut esille tuon yhdessä toimimisen, yhteisöllisyyden.  Kiitos siitä.  

  • Kirsi Hagner

     
    Ihmettelijä viittaa tekstissä mm. seuraavaan vertailuun, jossa kysytään:

    Suomessa pitää siirtyä kaikille yli 16-vuotiaille maksettavaan verottomaan kansalaispalkkaan, joka korvaa sosiaaliturvan vähimmäisetuudet.
    Pekka Haavisto: Täysin samaa mieltä.
    Sauli Niinistö: Täysin eri mieltä.
    sekä:Opiskelijoiden toimeentuloa on ensisijaisesti kohennettava lisäämällä opintolainan käyttöä.
    Pekka Haavisto: Jokseenkin eri mieltä.
    Sauli Niinistö: Jokseenkin samaa mieltä.

    Viitaten äskeisiin vastauksiin:
    Valitettavasti ihminen on taipuva laiskuuteen, mikäli sitä ruokitaan.
    Kuinka paljon nuorison huonovointisuudessa on kyse siitä, että hyvinvointiyhteiskuntamme on rakentanut sellaisen sosiaalituen systeemin, että nuoren valinnat elämässä epäonnistuvat?
    Niinistön vastauksissa on selvä logiikka, jolla nuoren valinnoille asetetaan “porkkanat” niin, että nuori tekisi oikeita valintoja elämässään. Eli siis tässä esimerkkitapauksessa opiskelemaan ja vaikkapa kesätyön hakuun. Nuori valitsisi täten ennemmin reitin joka ei johda syrjäytymiseen.

    Ja tässä omakohtaista kokemusta asiasta konkreettisena esimerkkinä:
    Viime aikoina olen yrittäjänä toistamiseen törmännyt isoon ongelmaan. Olen tarjonnut työtä nuorille (ikää reilut 20 ja ammattikoulutuskin jo hankittu), mutta työtä ei ole otettu vastaan, koska “työtä ei kannata tehdä, kun ansiosidonnaisella elää mukavasti”.
    Nuori siis tippuu pois työelämästä, turhautuu vähitellen ja pahimmassa tapauksessa syrjäytyy. Työn arvostus on selvästi heikentynyt, joka on erittäin hälyyttävää, kun halutaan ehkäistä syrjäytymistä.

    Laman lapsista voin vain todeta sen, että suurin vastuu nuoren onnistumiseen on meillä vanhemmilla, eikä yhteiskunnalla ole siihen kovin isoa apua, kuin saada tämä talous kohentumaan, jotta lamaa ei tulisi. Siinä Niinistöllä lienee lääkkeet aivan omassa luokassaan!
    Ja totean lopuksi, että omat lapseni ovat juuri laman lapsia, jolloin isä oli työttömänä ja itse teho-osastoa myöden sairaana, ja rahat loppu.. Olen hyvin ylpeä heistä, rankoista kasvuoloista huolimatta, kannustus yrittämään on tehonnut ja he pärjäävät nyt täysi-ikään päästyään loistavasti. Meillä vanhemmilla on vastuu kasvattaa lapsemme pärjäämään, ei kenelläkään muulla!

  • Pekka N.

    Kiinnostava kirjoitus. Juuri saman artiklan 12. etsin tänään käsiini päivän uutiseen liittyen. Suomi on tänään allekirjoittanut kansainvälisen ACTA -sopimuksen. ACTAa on laajasti vastustettu asiantuntijoiden ja kansalaisjärjestöjen sen mahdollisten seurausten vuoksi – joista yksi on yksityisyyden ja kirjesalaisuuden loukkaukset.

    Länsimaissa on huolestuttavasti tuotu lakivalmisteluun YK:n ihmisoikeusten julistuksen vastaisia aloitteita (erityisesti mainitakseni ACTA, SOPA ja NDAA). 

    Miten suhtaudutte tällaiseen kehitykseen tai mainittuihin sopimuksiin/aloitteisiin?

  • Pekka N.

    Kiinnostava kirjoitus. Juuri saman artiklan 12. etsin tänään käsiini päivän uutiseen liittyen. Suomi on tänään allekirjoittanut kansainvälisen ACTA -sopimuksen. ACTAa on laajasti vastustettu asiantuntijoiden ja kansalaisjärjestöjen sen mahdollisten seurausten vuoksi – joista yksi on yksityisyyden ja kirjesalaisuuden loukkaukset.

    Länsimaissa on huolestuttavasti tuotu lakivalmisteluun YK:n ihmisoikeusten julistuksen vastaisia aloitteita (erityisesti mainitakseni ACTA, SOPA ja NDAA). 

    Miten suhtaudutte tällaiseen kehitykseen tai mainittuihin sopimuksiin/aloitteisiin?

  • Elsa Luukkonen

    Hyvä Sauli, voisitko katsoa meitä ruudun takana olevia äänestäjiä suoraan silmiin! Se lisäisi vaikuttavuuttasi. 
    Kiittäen ja onnea toivottaen  ”kohtalon lapsi”

  • Sipe Joenpuro

    Aivan samaa mietin minäkin. Olen myös hoitoalalla ja puuttunut epäkohtiin sillä seurauksella, että “savustuin” ulos. Kirjoitin asiasta (siinä oli todella törkeitä ihmisoikeuden loukkauksia niin potilaiden kuin minunkin taholle) mm. Maria Gutzenina-Richardsonille . Kukaan ei ole vastannut.  Tiedä sitten, kuinka tuleva presidentti haluaisi avata “kommunikointiportteja” kansalaisten palautteelle…

  • whiic

    Niinistö ei toki ole vastuussa kannattajiensa epäasiallisuuksista, mutta on toki hyvää PR:ää ilmoittaa, ettei pidä epäasiallisuuksia mielekkäänä, eli hyvä että asiattomuuteen puututtiin sen noustua pinnalle.

    Toiselle kierrokselle on ehdottomasti valikoituneet hyvät ehdokkaat ja katsonkin siksi, että tuloksesta riippumatta saamme hyvän presidentin. Hieman toki kallistun haastajaan, enkä kiistä, etteikö pitkään jatkuneella ja laajamittaisella mustamaalauskampanjalla voisi olla myös jotakin tekemistä kallistuneisuuden kanssa. Ehdokas sinänsä on tässä asiassa aika ikävässä välikädessä, mutta välillä presidentinvaaleissa punnitaan presidenttien lisäksi äänestäjäkuntien keskinäistä arvostettavuutta. Ylilyöntejä toki myös toisellakin puolella.

    Liittyen Pekka N. kysymykseen ACTA/SOPA/NDAA-tyylisistä sopimuksista ja lakialoitteista, minua kiinnostaa asia myös, kuten kiinnostaisi tietää Niinistön vastaukset Afterdawn-sivuston presidenttitenttiin. Haaviston vastaukset ovat olleet siellä jo ennen ensimmäistä kierrosta.

    Joka tapauksessa toivotan kohtuullista menestystä  ja rehtiä kisaa. Kyllä tämä tästä.

  • Ilkka Tamminen

    Haluan kysyä sinulta ihmisarvosta, onko oikein,että poliisiylijohtaja sekoaa tämän traakisen nuoren yksitoistavuotiaan tytön kuoleman vuoksi joka tapahtui suojatiellä.
    Minulle jäi paha mieli siitä kun tämä traakinen tapahtuma, poliisiylijohtajan mukaan olisi ollut selvinpäin tehtynä  yhteiskunnallisesti ja moraalisesti hyväksyttävää, kun se vain olisi tapahtunut selvinpäin. Sairasta tekopyhyyttä.
    En puolusta rattijuoppoutta mitenkään, Sanon vain sen että kuolemantuottamus,l teki sen miten vain, mitäisi olla yhtä tuomittavaa, tekee sen sitten autolla tai aseilla. Miksi liikenneuhrien kuolemat on niin hyväksyttäviä. Aseilla tehdyt huomioidaan, nekin lievästi nykyään.
    Aiotko mahdollisena presidenttinä puuttua tähän sairaaseen tilanseen.
    Jos voit vastaa ennen vaalipäivää, Haavisto saa saman kysymyksen.
    Jos ja kun äänestän sinua saanko paikan nokian hallitukseen, niinkuin Marko Ahtisaari.
    Kannatatko tällaisia suhteita, ei minulla muuta kysyttävää. hyvä jos edes näihin saisi vastauksen ennen vaalipäivää.

    Vielä ystävällisesti.
    Ilkka Tamminen
    Linnankatu  37 b
    20100 Turku
    E:mail iletam.tamminen@gmail:disqus.com
    P:0440105844

  • Olavi Tyni

    Torstain tv-tentti meni Saulilta tosi hyvin, mutta sitä en toimittajista ymmärrä miksi Haavistolle annettiin aina enemmän aikaa puhua ja selitellä maailman äärien kautta jotain asiaa, vaikka toimittaja antoi vain lyhyen kommenttiajan. Haavisto yritti selittelemällä tuoda asiantuntemuksen asiaan mutta se antoi todella hermostunutta kuvaa. Niinistön puheaika jäi kokonaisuudessaan paljon lyhyemmäksi toimittajien vuoksi, siinä kokeiltiin Saulin hermoja , mutta nehän piti mallikkaasti. Toisinaan toimittaja ei antanut Saulille edes kommenntti puheenvuoroa.

  • Tapio Tuuri

    Media pui viime vuonna monta viikkoa erästä Jussi Halla-ahon kirjoitusta ihmisarvosta vuodelta 2006. Yleisvaikutelmaksi jäi ehkä se, ellei lähemmin tunne Halla-ahon kirjoitusta, että Halla-aho ihan tosissaan halveksii ihmisarvoa.

    Kysyisin ehdokas Niinistöltä, tarkoittiko hän tällä kirjoituksellaan tölväistä Halla-ahoa ja jos tarkoitti, niin onko hän tutustunut Halla-ahon tekstiin alkuperäislähteestä ja miettinyt, oliko Halla-ahon tarkoituksena siinä todellakin kyseenalaistaa ihmisarvo vai harrastaa jonkinlaista filosofista pohdiskelua.

    Kiinnitän huomiota siihen, että tämä ehdokas Niinistön kirjoitus ilmestyi samoihin aikoihin samana päivänä, kun media uutisoi laajasti, että Halla-aho tukee Niinistöä.

    Pyydän suoraa vastausta, onko Halla-ahon tuki Niinistölle vastenmielistä.

    ystävällisesti

    Tapio Tuuri

  • Helena Keinanen

    SUVAITSEVAISUUDESTA

    Presidentinvaali herätti minut yllättäen pohtimaan oman elämäni arvoja ja oman suvaitsevaisuuteni rajoja. Ehkäpä moni muukin joutuu nyt laillani kartoittamaan omaa totuuttaan.
    Minussa herää paljon kysymyksiä.

    Minkälaisen presidentin tässä ajassa tarvitsemme?
    Presidentti on oman maansa keulakuva ja arvojohtaja. Siksi haluan ymmärtää myös ehdokkaiden oman elämän arvoja, joita ei voi erottaa kuvasta, jonka presidentti välittää maailmalle.
    Lastentarhanopettajana kannan huolta siitä, minkälaisen viestin ja mallin presidentti antaa maamme lapsille ja nuorille?
    Kansakunnan perusyksikkö on perhe. Presidentti tarvitsee kokemusta ja ymmärrystä elämän perusyksikön toiminnasta ja sen vastuullisesta hoitamisesta ja elämän jatkuvuudesta.
    Tiedän, että jo päiväkodeissa vietetään omia itsenäisyyspäiväjuhlia, joissa ”presidenttipari” tervehtii  ”kansalaisia”. Presidentti on myös lasten esikuvana heidän leikeissään.

    Ajattelenko päätöksiä tehdessäni myös päätöksen seurauksia tulevaisuudessa?
    Mauno Koivisto joutui jo pyytämään anteeksi oman suvaitsevaisuutensa seurauksia presidentin valtaoikeuksia kaventaessaan, jolloin ei ajateltu, mitä siitä seuraisi.
    Monessa piispanvaalissa suvaitsevaisuuskysymys on noussut jo päärooliin kuten nyt presidentinvaaleissa. Onko kirkko ajatellut riittävästi omien suvaitsevien päätöstensä seurauksia, vai onko se vain halunnut miellyttää kaikkia?

    Olenko suvaitsevaisuudessani ohittanut jo tasapainopisteen, jonka jälkeen suvaitsevaisuus kääntyykin itseäni vastaan? Onko suvaitsevainen aina uskollinen omalle totuudelleen?

    Lapsi  haluaa kaikkea heti, ymmärtämättä, mitä siitä seuraa myöhemmin tulevaisuudessa. Haluamme vain jotakin, ajattelematta, onko se hyväksi meille. Haluamme vapautta ilman vastuuta, haluamme etuja ja oikeuksia ilman velvollisuuksia, haluamme lääkkeitä, jotka poistavat kaiken kivun ja oireet välittömästi, haluamme vain hyvää ilman pahaa, aurinkoa eikä koskaan sadetta, onnea ja jatkuvaa kivaa, ilman arjen hankaluuksia ja vaivannäköä.
    Tiedämme, että lapsi kaipaa kuitenkin kapinoidessaan turvalliset vanhemmat, joiden tietoon ja kokemukseen voi luottaa vaikeissakin paikoissa.

    Kansalaiset kaipaavat maan isäksi ihmisen, joka uskaltaa asettaa myös rajoja ja vaatia vastuullisuutta ja joka ymmärtää elämän perustotuuksia ja ikiaikaisia luonnon lainalaisuuksia.
    Laiva tarvitsee kapteenin, joka uskaltaa ajoissa ilmoittaa matkustajille, jos laiva on ajamassa karille ja jonka vastuulliseen ohjaustaitoon matkustajat voivat turvallisin mielin luottaa.
    Oma vene täytyy kuitenkin itse ohjata oman sisäisen kompassin avulla, jotta vene pysyisi pystyssä elämän myrskyävillä vesillä.

     Helena Keinänen, Lastentarhanopettaja

  • Janne Turunen

    Minäkin odotan Tapio Tuurin lailla suoraa (suoraa) vastausta, onko Halla-ahon tuki Niinistölle vastenmielinen tai kiusallinen. 

  • http://twitter.com/niinisto Sauli Niinistö

    Tervehdin Tapio Tuuria mainitun kirjoitukseni ydinlauseella: Jokainen ihminen ansaitsee henkilökohtaisen kunnioituksen ja ystävällisen kohtelun.

    Kirjoitukseni ei millään muotoa viittaa kehenkään, koska se haluaa kunnioittaa ihmisyyttä, eikä tölväistä ketään. Kirjoitus on kummunnut vaalikampanjan tämän hetken kiihkeää ja särmikästä keskustelua kuunnellessa. Aamun lehtien maininnat “loanheitosta” ovat varmasti Teillekin jo konkretisoineet asian.

    Jatketaan kampanjointia ja ennen muuta elämistä hyvässä ja kunnioittavassa hengessä.

    SN

  • Ei enää hoitajaksi

    Kirjoitin jo aiemmin kysymykseni (saamatta siihen teiltä mitään vastausta, ehdokas Haavisto vastasi edustajansa välityksellä) liittyen epätasa-arvoiseen ja ihmisoikeuksia loukkaavaan kohteluun, jota me hoitajat kohtaamme työpaikallamme  jos uskallamme puolustaa potilaittemme oikeudenmukaista kohtelua tai vastustaa työpaikalla esiintyvää työpaikkakiusaamista johon johto ei puutu.

    Jouduin itse näitä asioita työpaikallani esiin tuotuani voimakkaastikin ja vaatien sanojen sijaan tekoja, melkoiseen ryöpytykseen. Minusta kerrottiin asioita jotka johtivat jopa poliisi kuulusteluihin asti ja kaikki tämä siten, ettei minulla ollut kertaakaan niiden 4kk aikana kun asiaa puitiin mahdollista kertoa omaa versiotani asioista työryhmälle. Mutta valheelliset ja kärjistetyt tarinat minusta saivat elää vapaasti leviten myös yhteistyötahoille. Minua lopulta kiellettiin palaamasta työpaikalleni vedoten tämän olevan koko työryhmän toiveena. Olin vakituisessa toimessa ,mutta mitään tarjousta uudesta sijoituksesta ei tullut, vaan kehoitettiin hakemaan työtä muualta.Ainoana vaihtoehtona oli sanoa itsensä irti, joka johti mm. taloudelliseen ahdinkoon.

    Tasa-arvoisuus ei toteudu ainakaan kunnan työpaikoissa.Minä en ole tässä yksin, meitä on monta jotka ovat vuosien saatossa kokeneet saman kohtalon.

    Sanotte ,että jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, minä en sitä oikeutta saanut.
    Minä en luota tulevaan koska ammattitaitoni hetkessä dissattiin ja minusta tehtiin epävakaa ja epäluotettava henkilö. kykyäni tehdä ko; työtä ei kertaakaan otettu esille koska siinä ei ollut moitittavaa vaan koko sen ajan jona asiaa pyöriteltiin eri tahoilla käytiin rankasti persoonani kimppuun varsin epäasiallisella ja epäkunnioittavalla tavalla.

    Minusta on hyvä ,että nyt käydään keskustelua ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta.Kuinka se saadaan toimimaan käytännössä onkin ainakin minulle, täysin mystinen juttu.

  • Pois Suomesta

    Miten minusta tuntuu näitä juttuja lukiessa että te kaikki elätte jossakin toisessa Suomessa kun jaksatte vaahdota kuka kannattaa ketäkin tai kumpi saa enemmän puheaikaa televisiossa, vähissä on teidänkin ongelmanne.  Onkohan Saulille kukaan kertonut että Suomen suurin ongelma tällä hetkellä on se, että Suomessa ei meinaa enää pärjätä tavallinen neljän hengen perhe joiden yhteen laskettu vuositulo on noin 50  000 euroa ( niin, mekin olemme olemassa ja oletan että meitä on aika paljon ) vaikka ei ahne olisikaan.  Ihmisarvokin tuntuu olevan olematon tässä velkojilta armoa anellessa.  Ja tarkoitan siis sähkölaitosta, vuokranantajaa, pankkia ja muita perustarpeiden tarjoajia.  Lyhyellä matikalla jos tulot on 50 000, valtio/kunta vie ainakin sen 11 000 hyvätuloisten lapsien lapsilisiin, puoluetukiin, kansanedustajien palkkioihin/torkkupeittoihin jne.  Vuokrakustannukset täällä “maalla” on noin 9000 euroa vuodessa, sähköt-puhelimet-nettiyhteys-vakuutukset 3000 euroa, auton kulut ( niin, jollain liikuttava töihin koska busseja ei enää kulje ) 5000 euroa vuodessa niin elämiseen jää vuodessa n. 23 000 euroa eli kuukaudessa alle 2000 euroa.  Jos vielä on kaksi lukioikäistä lasta, koira ja ottanut joskus pienen kulutusluoton jota yrittää lyhennellä voi laskea että ruokaan ja vaatteisiin ja siihen “muuhun kulutukseen” jää noin 1500 euroa kuussa/375 euroa viikossa.  Ja mitä sinä sadalla eurolla kaupasta saat ?  Ja siinä kuussa kun ostat lukion kirjat/käytät koiran lääkärissä tms. saat todellakin venyttää sitä penniä.  Ei tarvitse haaveilla parturista, lomamatkasta, hierojasta, uusista kengistä itselleen ( lapset ensin 99 eikä tarvitse siis kuluttaa rahaa kuin ruokaan.  Voisikohan joku kunnioittaa meidänkin ihmisyyttä ja antaa meillekin sitä ostovoimaa.

  • Ihmettelijä

    Muista, että anekdotaaliset kertomukset eivät käy todisteeksi siitä, että kaikille hankalista olosuhteista tuleville lapsille olisi tilastollisesti käynyt yhtä onnellisesti.

    Ja mitä kannustinloukkuihin tulee, niin myös Haavisto on niiden purkamisen puolesta. Kansalaispalkassahan idea on se, että kaikki työ, mitä ihminen tekee, on kotiin päin ja siitä kieltäytymiselle ei ole taloudellisia perusteita.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Perustulo#Puolesta

    Vanhemmilla on kasvatuksesta ensisijainen vastuu, mutta kyllä yhteiskuntakin voi vaikuttaa siihen, kuinka tasapuolisesti kaikille annetaan samat mahdollisuudet. Tämän voi huomata, kun vertaa Suomea muihin maihin, joissa sosiaaliturva tai yhtäläiset mahdollisuudet opiskeluun ovat merkittävästi huonompia.

    Tekstissä kysytään myös seuraavaa:

    Tuloerojen kasvua pitää hillitä, sillä se johtaa ihmisten eriarvoistumiseen.
    Pekka Haavisto: Täysin samaa mieltä. Sauli Niinistö: Jokseenkin eri mieltä.
    Kaupankäynnin edistäminen on presidentin ulkomaanmatkoilla ihmisoikeuksia tärkeämpää.Haavisto: Täysin eri mieltäNiinistö: Osittain samaa mieltä
    Presidentin on nykyistä tiukemmin vaadittava Kiinalta ihmisoikeuksien kunnioittamista, vaikka se haittaisi taloussuhteita.Pekka Haavisto: Täysin samaa mieltä.Sauli Niinistö: Jokseenkin eri mieltä.

  • Jaakko Seilo

    Minäkin haluaisin tietää mielipiteesi ACTA-sopimuksesta. Varsinkin siitä että se pidettiin ja ilmeisesti pyritään vieläkin pitämään salassa suurelta yleisöltä. Ei minkäänlaista tiedotusta asiasta vaikka sitä on vuosia valmisteltu ja vastikään allekirjoitettu. Uskomatonta tässä on se että sopimus annettiin hyväksyttäväksi maatalousministereille joille asia ei millään tavalla kuulu. Yhdysvallat tuntuu vievän EU:ta kuin pässiä narussa tässä asiassa.

  • Ihmettelijä

    “a majority in the Bloomberg Global Poll agree that income inequality hurts the economy and that governments need to do something to address it”
    ““Capitalism is in crisis because there is a huge and growing disparity in income/wealth distribution in Western economies, and an equally divisive generational disparity,” poll participant Michael Derks, chief strategist for FXPro Financial Services broker in London, said in an e-mail.“It requires government intervention on an enormous scale, because an economy cannot survive if it does not invest in the younger generation,” Derks said.”http://www.bloomberg.com/news/2012-01-25/capitalism-seen-in-crisis-by-investors.html

  • Roosa Laaksonen

    Hei Helena,

    Haluaisin tietää, mitä tarkalleen ottaen tarkoitatte sillä, että presidentin pitää ymmärtää “ikiaikaisia luonnon lainalaisuuksia” ja “elämän perustotuuksia”? Mitkä ovat mielestänne ne elämän perustotuudet, jotka ovat kaikille samat? Saatan olla kanssanne samaa mieltä, mutta haluaisin vain, että avaisitte näitä sanajonoja vähän. Entä onko Teillä luonnontieteellistä koulutusta, jonka antamalla asiantuntemuksella voisitte kertoa, mitä ovat nämä ikiaikaiset luonnon lainalaisuudet?

    Kirjoituksenne on kaunis, mutta Te kierrätte siinä itse asian. Oletettavasti halusitte ottaa kantaa Sauli Niinistön haastajan Pekka Haaviston homoseksuaalisuuteen? Muullakaan tavoin en voi ymmärtää tekstiänne, kun siinä niin monta kertaa toistetaan käsitettä “suvaitsevaisuus”, josta tämän vaalin aikana on puhuttu nimenomaan yhdistettynä Haaviston homouteen. Onneksi Niinistön suusta en ole vielä kuullut tätä sanahirviötä, joka asettaa toiset ihmiset toisten yläpuolelle tuomitsemaan tai väkinäisesti suvaitsemaan. Millä tavalla “suvaitsevaisuus” tai hyväksyntä voi kääntyä henkilökohtaisesti Teitä itseänne vastaan? Mitkä ovat suvaitsevaisuuden huonot seuraukset? Hyväksynnän puute, joka ilmenee käytännössä tuomitsemisena ja ennakkoluuloina, on johtanut siihen, että homoseksuaalisten nuorten itsemurhariski on nelinkertainen heteroihin verrattuna. ”Suvaitsevaisuus” käsitteenä raapii korviani – se on ikään kuin puolittain hyväksymistä, joka taas ei ole usein käytännössä suvaitsevaisuuden kohteen kokemusmaailmassa hyväksymistä ollenkaan.

    Näissä vaaleissa maalle ei minun mielestäni etsitä “isää” vaan ulkopolitiikan keulakuvaa. Emme elä patriarkaatissa enkä minä kansalaisena ainakaan koe olevani toisen isän tarpeessa. Moniarvoisessa yhteiskunnassa presidenttikään - yksi ihminen kun kuitenkin vain on - ei voi yhdistää koko kansaa. Harva kuuntelee enää tasavallan presidentin uuden vuoden puhetta, joka on vuosi vuodelta muuttunut ympäripyöreämmäksi. Tämän uusi presidentti toisaalta voi koettaa vielä korjata.

    Sauli Niinistön työ- ja elämänkokemus sekä persoona ovat loistavat ulkopolitiikan johtajan pestiin ja toivon hänelle hienoa presidenttikautta!

    Roosa Laaksonen
    äänestäjä
    Turku

  • Kirsi Hagner

    Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) on  kansainvälinen väärentämisenvastainen kauppasopimus. Sopimuksen tarkoituksena on ehkäistä väärennetyjen tuotteiden sekä tekijänoikeuksia loukkaavan materiaalin levitystä sopimusmaissa. Sisällöllisesti sopimus on laaja ja se kattaa keinoja mm. väärennettyjä tuotteita, geneerisiä lääkkeitä sekä internet-piratismia vastaan.
     
    Viittaat kuitenkin huolestumiseesi sopimusten sananvapauden rajoittamiseen internetissä?  YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa ei ole  tavoitteena minkäänlainen väkivalta.  Ei myöskään henkinen väkivata, kuten herjaaminen, solvaaminen tai leimaaminen.  

  • Jaakko

    Sauli Niinistö, nyt kun puhutte YK:n ihmisoikeusjulistuksesta, olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä olette Kairon vastaavasta.  (Cairo declaration of human rights in islam)

    Uskallatteko kritisoida tätä ihmisoikeusjulistuksen irvikuvaa, vai onko islam-kritiikki teidänkin kirjoissanne verrattavissa rasismiin, vihapuheeseen ja ties mihin ihmisoikeusrikkomukseen?

  • Kirsi Hagner

    Kiitos että annoit lisää kantoja asiallesi.
    Tarkoitukseni olikin juuri avata asiaa, niin että viittauksiisi on monta näkökulmaa, eikä vain yhtä totuutta. Halusin myös herättää ajatuksia nuorten huonovointisuuteen liittyen. Huonovointisuuteen on lukuisia muitakin syitä, tottakai.
    Mutta kaipasit vertailua siis ja mielestäni se oli tuon kyselyn puitteissa erittäin vaikeaa, sillä:
    Kun vastaajilla on mahdollisuus vastata “samaa mieltä” tai “jokseenkin samaa mieltä” jne, lopputulos on se, että vastauksen analysoijalla on erittäin vaikeaa tulkita vastausta, mitä se ihan oikeasti pitää sisällään.
    Kaiken kaikkiaan toivoisi että presidenttiehdokkailla olisi mahdollisuus esim TV esiintymisissä kertoa asiansa huolellisesti perustellen, eikä kiireellä hyvin pintapuolisesti. Nyt minusta toimittajat enemmänkin tenttaavat ehdokkaiden paineensietokykyä. Olisi upea juttu saada kuulla heitä kaikessa rauhassa, kun siihen on kerrankin mahdollisuus.
    Kiitos Saulille tästä sydäntä lämmittävästä kirjoituksesta ja siitä että avaat näin tärkeitä aiheita juuri sillä hyvällä tavallasi syventyen!

  • naimisissa nykyään

    Mitä mieltä olet lasten huostaanotoista etenkin Espoon alueella?

  • Jussi Aho3

    Kuules. Kaksi eläkeläistä. Nettoeläkkeet yht. € 2.300,- ja eletään. Ymmärrän lapsista aiheutuvat menot. Kolme poikaa. Luikkarit, sukset, paljon vaatteita kirpparita – olivat tyytyväisiä. Vielä lainan lyhennys €450,-/kk, yhtiövastike € 285,-/kk ja siitä huolimatta elämme HYVIN. Ostanko loppuviikosta pikkuviskin vai en – harkinnassa. Eli ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Kauppamenot ovat harkinnan varaisia eli heräteostot ovat mukavia mutta turhia.

  • Jussi Aho3

    Samaa mieltä. Ja varsinkin naistoimittaja “tyrkkäsi” itseään väliin, keskeyttäen. Vähän tuntui kummalta.-

  • mummo vantaalta

    Sauli Niinistö. Pari asiaa on teiltä kummaltakin ehdokkaalta puuttuu. Ja ne ovat vanhukset jotka ovat palvelutaloissa, jossa he ovat sängyssä ympäri vuorokauden, ja heitä käännelään puolelta toiselle. Kysyn onko se teidän mukaan jotain virikettä.  Ja sotavetariinit, heille täytyy antaa hyvää hoitoa.Ja kunioitaa heitä, heidän ansioo on MEILLÄ ON TÄMÄ SUOMI, jossa saamme hegintää vapaasti. Elikä hoitohenkilöitä lisää palvelutaloihin,sotavetaraanille jotka asuvat kotona heille myös tukihenkilöitä.

  • Ei enää hoitajaksi!

    Hyvä “mummo vantaalta”, olen kanssanne täysin samaa mieltä vanhusten ja sotaveteraanien asioista ja hoidosta.Mutta voin kertoa ,ettei kunnat palkkaa lisää hoitajia vaan ajaa meidät oikeasti potilaista/asiakkaista välittävät hoitajat ajamaan itsemme irti. Mitä jää jäljelle? Pätkätyöläiset ja keikkalaiset.Työllistämistuella otetut nuoret ja ulkomaalaiset joista pakko sanoa ne ulkomaalaiset kohtelevat vanhuksiamme hoitolaitoksissa arvokkaasti ja suurella ystävyydellä.Samaa ei valitettavasti voi sanoa niistä elämäänsä ja työhönsä kyllästyneistä Suomalaisista hoitajista, joille tuntuu tärkeintä olevan muista pahan puhuminen kahvihuoneessa.

    Saman kohtalon tässä armaassa Suomessa kokevat kaikki ne potilaat ja asukkaat ja asiakkaat joilla ei ole enää potentiaalia puolustaa itseään ,eikä ketään läheistä joka sen heidän puolestaan tekisi.Tästä välinpitämättömyyden ja tulosvastuullisen työnteon harmagedonista kärsivät vanhusten lisäksi vammaiset,mielenterveysongelmaiset ja päihderiippuvaiset.

    Ja ne hoitajat jotka yrittävät nousta barrikaadeille puolustamaan heikompaansa, tämä kilpailuyhteiskunta ja sen itsekkäät tulokset sysää alas. Palkkaus ja huono kohtelu eivät houkuta hoitotyöhön ja kun kerran on nujerrettu ei enää jaksa yrittää.

  • Aino Bergman

    On hyvä, että tänään yksityisyrittäjät saavat matkakustannuskorvaukset, mutta ei sitä etuutta
    ollut ennen kuin kerrooin siitä ongelmasta Mari-Kaisa Aulalle joskus 2000-luvun alussa Iisalmessa.
    Etuus tuli hänen kauttaan – ei Sauli Niinöstön esittämänä.
    Aino Bergman

  • Kirsi Hagner

    Parahin Aino! Ei Niinistö niin väittänytkään, vaan kertoi sen esimerkkinä yrittäjän ja palkansaajan välisestä aiemmasta epätasa-arvosta. Eiköhän näiden edistysten takana aina ole useampiakin ihmisiä ajamassa asiaa eteenpäin. Niinistö toi TV:ssä juuri oikeita ongelmia ja asioita esiin, todella tietää mistä puhuu.. siinäkin. Uskon, että hänen presidenttikaudellaan myös pk-yrittäjien asemalla on todella mahdollisuudet parantua. Siinä tietysti tarvitaan  yhteistä tuulta purjeisiin meiltä yrittäjiltäkin.

  • Erja Kuusela

    Mielestäni olette molemmat unohtaneet sotaveteraanit joiden ansiosta meillä on vapaa ja itsenäinen Suomi. Voisitteko te  Presidenttinä kutsua linnan juhlii 06.12. muutaman sata veteraania satunnaisotoksella, he olisivat mielestäni etuoikeutettuja siellä  juhlimaan Suomen itsenäisyyttä!! 

  • Myötäelijä

    Olen syntynyt vajaa kymmenen vuotta sodan jälkeen. Muistan viisikymmentä luvun kaikkine puutteineen. Suuri elämys oli saada suklaavanukasviriä kerran kuukaudessa viiden tyttösen kupposiin. Muistan Äitini hakevan pelastusarmeijan keskuksesta meille vaatteita talvisaikaan, täysin häpeilemättä.
    Olimme  iloisesti yllättyneitä ja tyytyväisiä  käytetyistä vaatteistamme.  Emme tietenkään puhuneet ulkopuolisille asiasta. Se oli Äidin ja tyttärien pieni salaisuus. Kirpputoreja ei siihen aikaan ollutkaan meidän pikkukaupungin kulmilla.

    Lapset maksavat, sen kaikki tiedämme. Muuten, lukion koulukirjoja saa myös käyttettynä,  vaatteiden  ei aina tarvitse olla uusia. Hyvä niksi on käyttää esimerkiksi toisen kaupungin kirpputoreja hyväkseen.
    Ymmärrän katkeran sävysi, tulee paha mieli kun kaikkensa yrittää ja elämä tuntuu kovin työläältä.  Voisit kaiken muun ohella pyytää  nuoriltasi myös muutaman tunnin työpanosta kodin ulkopuolella.  Rahan arvon kun oppivat tuntemaan vähenee siinä kulutuksenkin tarve.

    JAKSAMISTA TOIVOEN

  • http://profile.yahoo.com/YK5AMV6D3HWQBUSOOVX6RNJIDE Martti

    Miksi Suomi vaikenee Holokaustin kansainvälisenä muistopäivänä 27.1.?

    Miten Suomen tasavallan valtiojohto muistaa Holkaustin kansainvälistä muistopäivää 27.1?

    Tasavallan presidentti Tarja Halonen ja pääministeri Jyrki Katainen kunnioittivat virkatoimissaan Holokaustin kansainvälistä muistopäivää 27.1.2012 vaikenemalla.

    Tasavallan presidentin sivuston mukaan tasavallan presidentti Tarja Halonen puhui 26.1. Ranskan Strasbourgissa suvaitsevaisuudesta.

    Valtioneuvoston kanslian sivuston pääuutinen 27.1. oli pääministeri Kataisen kutsu oikeustieteen kanditaatti Olli-Pekka Heinosen nimittämisestä 1.3.2012 alkaen valtioneuvoston kanslian valtiosihteerin määräaikaiseen virkaan.

    Alla on Norjan pääministeri Jens Stoltenbergin lyhyt puhe Oslon satamassa 27.1.2012 järjestetystä kansainvälisen Holokaustin muistopäivän tilaisuudesta.

    27.01.2012 Oslo

    By: Prime Minister Jens Stoltenberg

    Speech on the International Holocaust Rememberance Day

    Dear friends,

    This year it is 70 years since the German cargo ship SS Donau set sail from this dock on its shameful mission.
    Five hundred and thirty-two Jews had been brutally rounded up and stowed on board.
    Only nine of them were to return.
    The last of the survivors who is still alive is Samuel Steinmann.
    I am especially pleased to have you here with us today.
    Today we are commemorating the millions of innocent people who were exterminated in the most terrible case of genocide in history.
    We are commemorating all the Norwegian Jews who were murdered.
    We are commemorating the Romani people, the disabled, the homosexuals and other victims of Hitler’s evil regime.
    The Holocaust will always be a dark chapter in the history of mankind.
    #
    The Holocaust came to Norway on Thursday 26 November 1942.
    Ruth Maier was one of the many who were arrested that day.
    It is thanks to Gunvor Hofmo and Jan Erik Vold that we know her story.
    On 26 November, just as the sky was beginning to lighten, the sound of heavy boots could be heard on the stairs of the boarding house “Englehjemmet” in Oslo.
    A few minutes later, the slight Jewish girl was seen by her friends being led out the door of Dalsbergstien 3.
    Ruth Maier was last seen being forced into a black truck by two big Norwegian policemen.
    Five days later the 22-year-old was dead.
    Murdered in the gas chamber at Auschwitz.
    #
    Fortunately it is part of being human that we learn from our mistakes.
    And it is never too late.
    More than 50 years after the war ended, the Storting decided to make a settlement, collectively and individually, for the economic liquidation of Jewish assets.
    By so doing the state accepted moral responsibility for the crimes committed against Norwegian Jews during the Second World War.
    #
    What about the crimes against Ruth Maier and the other Jews?
    The murders were unquestionably carried out by the Nazis.

    But it was Norwegian who carried out the arrests.
    It was Norwegians who drove the trucks.
    And it happened in Norway
    In the course of the war, 772 Norwegian Jews and Jewish refugees were arrested and deported. Only 34 survived.
    Without relieving the Nazis of their responsibility, it is time to for us to acknowledge that Norwegian policemen and other Norwegians took part in the arrest and deportation of Jews.
    Today I feel it is fitting for me to express our deepest apologies that this could happen on Norwegian soil.
    #
    But learning is just as important as apologising.
    And it is even more important for us to commit ourselves to combating attitudes and actions that rob us of our decency and humanity.
    #
    I regret to say that the ideas that led to the Holocaust are still very much alive today, 70 years later.
    All over the world we see that individuals and groups are spreading intolerance and fear.
    They are cultivating violent ideologies that could lead to anti-Semitism and hatred of minorities.
    #
    Norwegian Jews also tell that they are living in fear.
    In the newspaper Vårt Land, we read that some of our Jews are afraid to be visible as Jews.
    We cannot accept this in Norway.
    No one should have to hide their faith, cultural identity or sexual orientation.
    All people have equal worth.
    Everyone has equal rights.
    And that is how it has to be in Norway.
    #
    It can, of course, be tempting to turn our backs on what we don’t want to see.
    To overlook the first signs of evil.
    But have no right to do that.
    We would fail as human beings.
    We would fail ourselves.
    #
    Instead we must promise each other to respond to totalitarian views with firmness.
    We must counter them arguments deeply rooted in the principles of humanity and equality.
    We all have a responsibility to use knowledge to expose such views for what they are.
    To protect vulnerable groups from threats and violence.
    The goal is the same
    To make Norway a safe place for Jews.
    No one – no individual, no minority – should have to live in fear in this country.
    Thank you.

    Martti Pelho
    suuhygienisti
    Fuengirola
    Andalusia

  • Leena Huumo

    Täysin samaa mieltä. Sama asia huomioitiin.Katsojat tekevät asiasta omat johtopäätöksensä. Oliko naistoimittajaa ohjeistettu käyttäytymään ko. tavalla???

  • Vieras

    Tässähän on koko kampanjanne hyvin kiteyttävä teksti. Paljon ympäripyöreää puhetta, mutta mitään ei oikeastaan sanota.

    Jos ajattelette, että “maata on niin johdettava, että jokainen voi luottaa tulevaan ja ettei
    kukaan suomalainen koe itseään unohdetuksi tai tarpeettomaksi”, miksi käytännössä teette politiikkaa, joka kasvattaa tuloeroja, lisää yhteiskunnan eriarvoistumista ja ihmisten syrjäytymistä? Puhuminen on halpaa, ja oikeat arvot näkyvät käytännön toiminnassa. Teidän toimintanne muiden, kuin taloudellisten arvojen puolesta ei vakuuta.

  • http://profile.yahoo.com/YK5AMV6D3HWQBUSOOVX6RNJIDE Martti

    Valtioneuvoston
    5.1.2000 tiedotteen mukaan Suomen valtiojohto on sopinut

    Holokaustin
    muistopäivän 27.1. vuosittaisesta huomioimisesta kun pääministeri
     
    Paavo Lipponen osallistui 5.1.2000 Suomesta Saksan
    Gestapolle vuonna 1942 luovuttaman kahdeksan juutalaisen muistomerkin paljastustilaisuuteen Tähtitorninmäellä.

     

    Kansallisarkiston
    tuoreimpien tutkimustulosten mukaan Suomen eri viranomaisten

    jatkosodan aikaan natsi-Saksan Gestapolle
    luovuttamia sotavankeja ja siviilejä on noin 2800, joista juutalaisia on vähintään 60. 

    Martti
    Pelho

    suuhygienisti

    Fuengirola

    Andalusia

     

  • Sofia

    Olen hoitoalalla ja on ihan pakko kommentoida.  Meillä on erittäin hyvät työolot ja tilat. (vrt yli 20v alalla ollut)  Hoitotyö on kehittynyt todella hienosti.  Vanhustenhoidossa ei auta käsiparien lisäys vaan Ensisijaisesti nyt  työsuhteessa olevien osaamisen lisääminen.   Ja kuitenkin hoitotyössä eri paikoissa ainakin yhden asian saa ilman yhtään euroa.  Se on aito kohtaaminen ja läsnäolo.   Se että jokaisella ihmisellä on ihmisarvo! Sauli Niinistön kamppanjoinnin aikana on minusta hienosti tuotu tätä asiaa esille.  Jokainen kansalainen voi oikeasti ottaa siitä mallia.

  • Ei enää hoitajaksi !

    Hyvä sofia olen itse ollut hoitoalalla vuodesta 1991 eli 21 vuotta! Kolmessa eri kaupungissa,sairaanhoitopiirissä ja kunnassa.Työni on ollut somatiikasta akuutti psykiatrian kautta päihdepuolelle käynyt ristiretki. On ollut hyviä ja huonoja työpaikkoja ja työolosuhteita, mutta kyllä se niin vain on, että kunnalla on olleet ehdottomasti surkeimmat työolot ja peruskateellisten työyhteisö.Sellaista pahansuopaisuuden määrää en yksityisellä ja tietyissä sairaaloissa ole työntekijänä kohdannut kuin kunnan pienissä päihdeyksiköissä.

    Ammattitaidosta tai jatkokoulutuksesta ei ainakaan minun kohdallani ole kyse. Olen sitä omatoimisesti ja työnantajan tarjoamana saanut.

    Ja minun tragediani on ollut viimeisten vuosien aikana nimenomaan se asiakkaista välittäminen.Aito kohtaaminen se oli niille hoitajille myrkkyä kun itse halusivat hoitaa asiakkaat kansliasta tai kahvihuoneesta käsin siellä niistä pahaa puhuen ja työtaitoja arvostellen jotka halusivat aidosti olla asikkaiden kanssa,kohdata nämä ihmisinä ja pitää heidän eduistaan huolta.

    Lopputulos oli minunkin kohdallani se jonka uhreiksi oli ennen minua tuossa yksikössä jo muutama joutunut… sanoa itsensä irti!

  • Wilhelmiina Halme

    Paljon hyviä sanoja. Toivoisin tulevalta presidentiltä puuttumista vanhentuneeseen eläkejärjestelmään.
    Kun nuori ihminen joutuu yllättäen sairaaksi ja pitkälle sairauslomalle. Jonka jälkeen vielä työkyvyttömyyseläkkeelle josta se varsinainen ihmisoikeuksien taistelu alkaakin. Tähän kohtaan saisivat jo eläkeyhtiöt kelaa myöden päivittää tietonsa 2000-luvulle. Tällä hetkellä Suomessa se on vieläkin -70 luvulla. Eihän silloin tunnettu uusia sairauksia, ei tauteja tms. Nämä kokeneena sanon että taistelu vie aikaa voimia ja ennenkaikkea myös yhteiskunnan varoja kun sairas ihminen valittaa päätöksestä toiseen (tapana siis on laittaa hylätty leima aina hakemukseen) sitten vasta kun olet muutaman vuoden taistellut, opetellut ulkoa kaikki kiemurat ja asiasi on menossa vakuutusoikeuteen tuleekin myöntävä päätös.
    Tämä taistelu, nöyryytys ei ole ihmisarvoja kunnioittavaa ei tosiaan ei . Olet nöyryytetty, sairas ja väsynyt kun viimein saat päätöksesi. Ei ihme että voimme huonosti, nuoriso voi huonosti ja sairaat sairastuu entisestään.
    Lopulta vaihtoehtona ei ole kuin sairaseläke, kun ihminen on sairastunut matkan varrella taistellessaan omien oikeuksien puolesta jotka hänelle kuuluu. Kun on vielä kurjaa kuulla kuinka hyvin eläkeyhtiöt tuottavat tulosta niin ei voi kuin nauraa tälle järjestelmälle.
      Olen ääneni tänään antanut sen voin hyvillä mielin sanoa.

  • Tupu

    Ihmisarvosta voi kauniita sanoja kirjoitella, mutta todellinen mielipide ja suvaitsevaisuuden  tulee julki sen tyyppisissä “vitseissä” kuin Niinistön taannoinen kommentti Uutisvuodossa luukkuhousuista ja niiden tulemisesta muotiin. Suuresti ihailen Pekka Haaviston kärsivällisyyttä, mielenmalttia ja hyvää kasvatusta, että hän pystyi olemaan kommentoimatta (siihenkin) tölväykseen. Presidentiksi kaivataan aidosti avarkatseinen, ihmisyyttä ja jokaisen ihmisen ihmisarvoa kunnioittava presidentti.

  • Karkka

    Miksi pidit tuota vitsiä “tölväyksenä”? Jutussahan oli ymmärtääkseni kyse ja kytkentä esitettyyn väittämään, että ihmisiä aletaan tunnistamaan takapuolesta (japanilainen innovaatio työkoneeseen). Väittämä oli tosi ja ilmeisesti tästä Niinistö innostui kertomaan lapsuutensa tositapahtumasta luukkuhousuineen ja niiden unohtuneesta sulkemisesta sekä housujen tulemisesta uudelleen muotiin (ilmeisesti yleisesti). Mikä tässä vaati Haavistolta “kärsivällisyyttä, mielenmalttia ja hyvää kasvatusta” olla kommentoimatta ja miksi?

  • Rahinaa

    En nyt aivan ymmärrä kuinka suvaitsevaisuus, mielenmaltti, hyvä kasvatus  ja luukkuhousut liittyisivät toisiinsa mutta ehkä minulla on sitten malttamattomuutta, huono kasvatus ja olen suvaitsematon.
    Ehkä myös siksi ihmettelen näiden kahden ehdokkaan vastakkainasettelussa sitä omituisuutta että Haaviston kannattajille tuntuu olevan yksioikoisen selvää että talouskurin kannattaja kokoomuksesta ei voisi olla moniarvoisuuden, suvaitsevaisuuden ja humanismin puolestapuhuja? Kunnia Haaviston rauhan ajattelulle mutta muistutan kuinka jo edesmenneestä Harri Holkerista (kok.) sukeutui yksi viime vuosikymmenien suurista rauhantekijöistä Pohjois-Irlannin ja Kosovon rauhanneuvotteluiden vetäjänä. Suomalaisella Sauli Niinistöllä on siihen kaikki samat mahdollisuudet – kunhan hänelle suvaitaan siihen mahdollisuus.

  • Niclis Pylsy

    Kyllä! Sauli. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jokaisella kansalaisella on oikeus elää arvokasta elämää. ja jokaisella täytyy olla sananvapaus. Olen katsonut vaalimainoksiasi niissä sinä olet niin, aito
    ja tuat esille Suomalaisten suurempia ja pienempiä tekoja. Kuten myös mikä on oikeantuntoisuus kerrot sen niin oikein ja esimerkillisesti. Sinä jos, kuka olet Presidenttiainesta.Terv. N.P.

  • RISTOMATTI SAARIKALLIO

    IHMISARVOSTA TUO SAULI KOREASTI. ITSE KUIN PIKKUPOIKA ARVOSTELUSTA NOKKIINSA. LUXEMBURGISSA PELKKÄÄ HUONOA MAINETTA SUOMELLE TOI PANKKIAIKOINAAN.

  • Kirsi Hagner

    Kohteliaisuus on alkeellisinta toisen ihmisen kunnioittamista. Siihen kuuluu sekin että vältämme toisen ihmisen asiatonta loukkaamista. Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että pahansuopuutta pitää  hyväksyä.
     
    Presidentinvaalin loppusuoralla on jäljellä kaksi hienoa ihmistä, joilla kummallakin on runsaasti elämänkokemusta ja näkemystä. Kumpikaan heistä ei ansaitse niitä epäkunnioittavia kirjoituksia, joita silloin tällöin pulpahtaa esiin. 
    Ehdokkaat ovat useaan otteeseen toivoneet kamppanjaa tehtävän hyvässä hengessä. Jos todella arvostamme ehdokastamme, arvostamme myös tätä toivetta. Sillä osoitamme myös kunnioittavamme ihmisarvoa. 
    Koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa käyttäytyä kunnioittavasti toisia ihmisiä kohtaan.

  • Sofia

    Katselin eilen  Presidenttiehdokkaiden vaali keskustelua. Oli hienoa katsella ja kuuneella miten tuleva maamme ykkösmies toi esille sen että jokainen meistä tekee virheitä jokaisella on opittavaa. Ihailen suuresti sellaista johtajan asennetta.  Siinä annetaan arvo jokaiselle ihmisille virheineenkin.  Ja virheistä opitaan.

  • ihmettelevä

    Miksi sinua luukkuhousut -sana kiusaa ? Itsellänikin oli lapsena sellaiset, jotka pantiin kiinni napeilla, kun ei ollut kuminauhaa vyötäröllä housuja ylhäällä pitämässä. Siksi sana “luukkuhousu”. Meniköhän sinulla jotenkin mielikuvitus vinoon. Meillä vanhemman sortin väellä ei ole ollut lapsena näitä nykyajan mukavuuksia.

  • Mari

    Mielestäni Niinistö puhuu ja sanoo rehellisesti mitä tarkoittaa. Monet muut puhuvat vain lämpimikseen.  Joten miksi yleistää tai tuijottaa menneisyyteen, kun kukaan meistä ei ole virheetön eikä sellaiseksi tule. Jokaiselle on suotava kasvun ja oppimisen paikka, muuten
    ei edes voi puhua mistään tasa-arvosta. Vai onko se vain jonkun muun ryhmän oikeus ?  

  • Jattapii

    Näitä samoja ajatuksia on tullut vaikka kuinka monelle ennen kertojaa tai M-K- Aulaa,
    joten tuskin tekään olitte ensimmäisiä. Esim. erään toisen puolueen kautta tulleita aloituksia
    on mm. sdp hyvin ahneesti ominut itselleen eikä varmasti ilmoita, kenen aloitteesta yksikään
    heidän “keksimänsä” idea on kotoisin.

  • Jatta

    Olen yksineläjä ja saan 1/4 osan mainitsemastasi summasta. Käyn leipäjonoissa, koska muusta en voi säästää. Sillä tavoin saan lainat maksettua. Ja olen tyytyväinen enkä kaipaa mitään turhaa.
    Välillä on ollut tiukkaa, mutta kaikilla on vaikeuksia elämässä - mitä milloinkin.  

  • rakkautta ja rajoja

    Kyllä minä ainakin ymmärsin täysin Helena Keinasen kirjoituksen.
    Tämä maa on jo ollut niin suvaitsevainen, ettei se enää tiedä mitä sillä tarkoitetaan.
    Ihmistä toki pitää suvaita, mutta ei sen kaikkia tekoja. Ja jos kaikki teot suvaitaan, mitä enää jää jäljelle.  Jokainen tarvitsee selkärangan, ettei lysähtäisi kasaan.

  • vieras

    Minäkin huomasin saman asian, mutta toisaalta toimittajat tekivät  Haavistolle karhunpalveluksen antaen hänen nauttia kansan edessä omasta hurmastaan niin, että katsojatkin alkoi voida pahoin koettaessaan kestää jatkumoksi muuntunutta sänkätystä, joka vei hermot lopullisesti. – Ei maailmaa pelasteta pelkällä  jaarittelulla. Niinistö olisi siinä ajassa tehnyt vaikka mitä Haaviston kuunnellessa vain omaa ääntään.  

  • vasemmistodemari

    Olen lukenut molemmat vaalikirjat. Väitän, että kyseessä ovat vaalikirjat.

    Kirjat luettuani ajattelin äänestää vastoin puoluekantaani.

    Huomenna äänestän. En mene koppiin saakka. Äänestän tyhjää.

  • Pirjo Koivukangas KTT dosentti

    Juuri ennen vaaleja (kirjoitus painettu Kalevassa 2.2.2012)

     

    Jokainen ihminen ansaitsee henkilökohtaisen kunnioituksen ja arvostuksen
    sekä ystävällisen ja inhimillisen kosketuksen sekä kohtelun. Ihmisarvo on
    luovuttamaton. Julkisen vallan velvollisuutena on kunnioittaa ja suojella sitä.
    Ihmisarvon loukkaamattomuus on turvattu Suomen perustuslaissa ja mm.
    Ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa. Ilman eeettistä, sisäsyntyistä oikeudentuntoa ja
    oikeudenmukaisuutta  toimisimme turhan
    takia. Oikeudentunto avaa silmämme näkemään ihmisten avuttomuuden äärimmäisten
    vaikeiden asioiden edessä, juuri sinut ”nälkiintynyt” ja hiljaiseksi vaientunut
    ystäväni. Oikeudenmukaisuus avaa tien toimimaan niin, että annamme kaikille
    ihmisille saman ihmisarvon. Se auttaa meitä luotsaamaan apuamme niille, jotka
    apua tarvitsevat ja kannustamaaan niitä, jotka omilla toimillaan, kuten
    työnteolla ja siihen läheisesti liittyvällä yritystoiminnalla ovat kehittämässä
    maatamme yhä paremmaksi asua ja elää. Ilman joidenkin ihmisten vaurautta,
    julkinen sektori olisi pulassa. On muistettava, että pankitkin elävät otto- ja
    antolainojen korkojen avulla. Taloudellisesti kysymys on lainojen ja verotuksen
    yhteensovittamisesta taloudellisen kehityksen turvaamiseksi. Vaikka ihmisarvo
    on sama, voimme omilla teoillamme aikaansaada tahroja ihmisenä olemisen
    arvostukseemme. Meidän tulee
    taistella ihmisoikeuksien puolesta niin yksittäisinä ihmisiä kuin
    kansankuntana, jotta moraalittomat teot poistuisivat, kuten erittäin vakavat
    ihmisoikeusrikkomukset. Näiden
    arvojen takana on presidenttiehdokkaamme Sauli Niinistö. Kiitos Riitta
    Rainiolle upeasta kirjoituksesta Kalevassa 27.1.2012.

    Pirjo Koivukangas Sipoo
     

  • Roosa Laaksonen

    Hei Ihmettelevä!

    Toivoisin Teiltäkin vähän tarkkuutta – mitä tarkoitatte sillä, että “tämä ma on ollut jo niin suvaitsevainen, ettei se enää tiedä mitä sillä tarkoitetaan”?Mitä Teidän mielestänne suvaitsevaisuus siis on, mitä sillä pitäisi tarkoittaa? Missä asioissa Suomi on ollut liian suvaitsevainen? Keitä kohtaan? Jos ihmistä pitää suvaita, mutta ei kaikkia sen tekoja, niin missä kulkee Teidän mielestänne raja ihmisen, hänen identiteettinsä  ja hänen tekojensa välillä?

    Olen täysin samaa mieltä siitä, että kaikkea, kuten naisten tai lasten alistamista, yksilöiden kiristämistä tai painostamista, perheväkivaltaa jne. ei saa hyväksyä, sillä ne loukkaavat toisen ihmisen perusturvallisuutta. Katson, että kansalaisen täytyy saada elää vapaasti, kunhan eri rajoita toisen ihmisen vapautta, alista tai satuta häntä. Siinä menee karkeasti ottaen minun mielestäni raja ihmisen ja hänen tekojensa hyväksynnän välillä.

     Minä kysyin Helena Keinäseltä tarkennusta mainintoihin elämän peruustotuuksista ja ikuisista luonnonlaeista, sillä koin, että hän kirjoitti hieman ympäripyöreästi. Hän viittasi kirjoituksessaan sekä kirkon liialliseen suvaitsevaisuuteen että luonnonlakeihin, mikä viittasi lukukokemukseni perusteella homoseksuaalisuuteen, joskaan hän ei sitä esille kirjoittanut. Tekstistä sai sen vaikutelman, että hän halusi kiertelyn kautta oikeastaan sanoa, ettei hyväksy Haaviston homoseksuaalisuutta.

    Ihmisillä on taipumus asettua usein asioita vastaan tai argumentoida arvoja vetoamalla luontoon tai hieman hämäriin ‘elämän perustotuuksiin’.
    Luonto on niin monimutkainen ja monimuotoinen kokonaisuus ja tiedämme siitä lopulta niin vähän, että luonnollisuusargumentti on aika hatara, jos yritetään selvittää, mikä on ‘oikein’ tai ‘väärin’ ihmisyhteisössä. ‘Elämän perustotuudet’ taas saattavat olla aika vaikeita hahmottaa. Kenen elämän perustotuuksista puhutaan? Käsittääkseni eri ihmisryhmillä voi olla hyvinkin erilaiset käsitykset elämän perustotuuksista.

    Toivon, että jatkatte keskustelua ja toivotan hyvää vaali-iltaa!

    Keskusteluterveisin,

    Roosa Laaksonen

  • Seija

    Tupu ihan vaan tietämättömyytäsi taidat suruilla. – Ennen vanhaan pojilla oli myös sukkanauhat ja sukat. Semmosta se elämä on ollut. Sauli tietää tästä kansasta paljon enemmän sekä historiaa että nykyaikaa. Sauli on Suomen presidentti ensi sijaisesti ja sen jälkeen vasta puhuu niistä kun minä olin siinä ja siinä työryhmässä. Suomi on pieni maa ja tarvitsee se tämäkin maa johtajan.

  • Heli Vaissi

    Tuhannesti Onnea Presidentti Sauli Niinistölle ja Puolisollenne Jenni Haukiolle! Olette paras mahdollinen pari edustamaan Suomea rajojen sisällä ja ulkopuolella. Teitte upean vaalityön. Mutta se, miten terävästi molemmat esiinnyitte heti tuloksen selviämisen jälkeen pidetyissä haastatteluissa, on erityinen ihailuni aihe. Tsemppiä molemmille – paljon jaksamista siis myös Jennille!
    Vaalikamppailun tiimellyksessä ilmeni  suunnaton tarve meidän rivikansalaisten rehellisyyden, oikeudenmukaisuuden sekä hyvän käytöksen ja kielenkäytön korostamiseen jatkossa. Luotan siihen, että juuri Te, Presidentti Sauli Niinistö, olette sekä omalla esimerkillänne että puheissanne paras mahdollinen henkilö pitämään yllä näitäkin asioita.

  • Seija

    Onneksi olkoon teille molemmille Sauli ja Jenni! I love you!

  • sauli=kuningas

    Loistavaa Sauli.

  • CBG

    Paljon onnea Herra Tasavallan Presidentti!

  • Kaarina Moradi

    Asia voisi tulla helpommin perille jos opettelisi kirjoittamaa oikeaa suomenkieltä. Niin ettei tarvitsisi huutaa isoilla kirjaimilla. Ei tullut minulle ainakaan sinun mielipiteesi selväksi, ymmärrän kuitenkin niin paljon että olet kriittinen.

  • Jussi Aho3

     Kaarina on todella oikeassa. Minäkin arvostelen ja arvostan ihmistä hänen esim suomenkielen taidosta. Luxenburgin ajastaan hän sai maailmanlaajuista arvostusta (hyvää). Jos on pettynyt, ei pidä kirjoitella katkeruuttaan “paskaa”.

  • Timteetee

    Täällä Säynätsalossa loukataan ihmisoikeuksiani joka päivä jollakin tavalla . Haluan tekijöiden hyvittävän tekonsa ja lopettavan. onnistuuko ilman laajamittaista oikeudenkäyntiä + ihmisoikeusjärjestöjen apua. Kyseessä on uudehko teknologia jolla käytetään ihmistä koeeläimenä ja-potilaana vastoin hänen tahtoaan. 

  • http://www.niinisto.fi/ Sauli Niinistö

    Hei!

    En ole enää tavoitettavissa tästä meiliosoitteesta. S-postiosoitteeni on pasi.heiskanen@kokoomus.fi
    Pasi Heiskanen
    Verkkoviestinnän suunnittelija
    0451259785